✔ Gratis verzending vanaf 50 euro (NL&BE)

Blog #1: Peuterspeelgoed

Peuterspeelgoed:

Passief speelgoed, speelgoed dat op zich niets doet, komt tot leven in de handen van uw kind. Het is speelgoed met een open einde dat ze op verschillende manieren kan gebruiken. Een eenvoudig object als een deken is geschikt voor baby's om te oefenen met het vasthouden en verzorgen van hun babypoppen. Een houten hoepel kan pasta in de keuken of verandering in de winkel vertegenwoordigen.

Verbindingen maken

Terwijl je baby zelf speelgoed verplaatst en ontdekt wat hij ermee kan, zal hij eigenschappen ontdekken en verbanden leggen. Dit deel van het speelgoed is zacht en kan erin knijpen, de hardware niet. Wanneer ze een Pikler Braid-bal duwt, rolt de bal weg. De bal rolt verder op harde grond dan op tapijt. Metalen schalen maken een ander geluid op de vloer dan houten schalen. Door op deze manier het spelmateriaal te doorzoeken, zal de baby veel nieuwe kennis opdoen. Het zorgt er ook voor dat ze wil blijven spelen, want wat kan ze er nog meer mee? Rolt de stunt over de grond tot aan de bal? Wat als het het zachte of harde deel van het speelgoed raakt? Je baby kan dit soort vragen blijven stellen als hij speelgoed krijgt dat varieert in vorm, kleur, textuur, materiaal, grootte en gewicht. Al deze verschillende kwaliteiten geven het verschillende ervaringen van aanraken, voelen, vasthouden, zien, in de mond nemen, schudden, stoten, glijden, enz. Speelgoed houdt haar actief en betrokken.

Verbeelding en creativiteit

Passief open speelgoed is ook een zegen voor peuters. Omdat er geen duidelijk omschreven doel, geen nauwkeurig gebruik is, nodigt dit spelmateriaal uit tot creatief en fantasierijk spelen. Goed speelgoed zal kinderen aanspreken op hun creativiteit. Is het niet geweldig om voor jezelf te beginnen als alle mogelijkheden nog open zijn?

Welke invloed hebben ouders hierop?

Voordat ik op zoek ging naar speelgoed, mijn speelsterkten en acties, had ik nooit gedacht dat ik zelf zo'n grote invloed zou hebben op het spel van mijn kind. Mijn bewustzijn is de afgelopen jaren zo gegroeid dat er een heel andere wereld is ontstaan. Een wereld waarin een kind is gegroeid van zo afhankelijk van zijn ouders om alleen te kunnen spelen, zijn eigen lichaam te kunnen ervaren en op eigen kracht mijlpalen te bereiken. Door de andere kant op te kijken ontstaat er een wereld waarin een kind jou als ouder kan vertellen waar zijn interesses op dat moment liggen. Wat wil uw kind leren in het spel? Wat heeft hij nauwkeurig onderzocht en welke stappen durfde hij te ondernemen?

Inzichten

Voor mij als moeder zijn er de afgelopen jaren deuren naar nieuwe perspectieven geopend. Toen kon ik het niet helpen om de wereld op deze nieuwe manier te zien. Het was me ineens te duidelijk. Ik deel deze ideeën graag met anderen, zodat andere ouders ook de wereld van baby's en de kracht van spel en beweging kunnen zien. Een wereld waar wij ouders ons kunnen verwonderen over onze kinderen en wat ze ons in het spel laten zien. Omdat we weten wat ze nodig hebben en zullen leren, kunnen we onze kinderen helpen hun vermogen om met bewust speelgoed te spelen te ontwikkelen.

Moeten we hier als ouders iets aan doen?

Ja, laten we stoppen in de drukte van ons leven en openstaan voor wat we hebben, wat onze kinderen ons vertellen. Kinderen weerspiegelen ons. Ze volgen onze initiatieven, regels, gedragingen en houdingen en reageren op onze (meestal onbewuste) emoties. Als kinderen niet goed kunnen spelen, wordt het alleen maar beter als wij als ouders ons anders gaan gedragen. Onze speelhouding vormt de basis voor het spel van onze kinderen.

Hoe spelen jullie samen?

Wat als iets niet meteen werkt?Helpt u uw kind slagen door te demonstreren en les te geven? Hoe reageert uw kind hierop?Is het spel nog steeds hetzelfde of is er iets nieuws gebeurd? Wie heeft het volgende idee?Vindt uw kind de show die u laat zien leuk of werkt het op zichzelf?Wanneer is het tijd om samen te spelen en hoe komt je kind daar terecht? Samen spelen is natuurlijk erg leuk en emotioneel. Maar het is ook een val. Je kind wordt al snel afhankelijk van de speeltijd samen. Je brengt speelgoed voor hem tot leven en hij krijgt jouw speciale aandacht. Een keer een spelletje spelen is leuk, maar is het ook in balans? Zonder zich te concentreren op zelf spel, verliezen kinderen het vermogen om zich te engageren en zichzelf uit te dagen door middel van spel. Hoe zorg je ervoor dat je kind vanaf het begin zelfstandig kan spelen?

Early Foundation

U kunt al heel vroeg in het leven van uw kind de basis leggen voor de kracht van spel. Bij een pasgeboren baby wordt bijna alle tijd van het wakker zijn besteed aan verpleging, verzorging, knuffelen. Na de eerste paar weken zullen de tijden van wakker worden geleidelijk langer worden en zal je baby meer aandacht hebben voor de wereld om hem heen. Nu kun je je baby wat langer op een linnen speelkleed in de box of op de grond leggen. Je ziet hem om zich heen kijken en aandachtig naar het geluid luisteren. Dit is al de oorspronkelijke oorsprong van het spel, ook al lijkt het voor ons alsof een baby "stil ligt". Hij ontdekt zijn lichaam, zijn handen en voeten en kan ze beheersen. Hij staat steeds meer open voor zijn omgeving. Als je speelgoed van verschillende materialen, zoals een linnen deken, om je baby op haar speelplaats ligt, wordt ze nieuwsgierig. Op een gegeven moment pakken baby's speelgoed op en onderzoeken het. Het wordt gespeeld en bewonderd, het begin van een mooie spel outfit. Een kind ervaart zijn of haar eigen lichaam en bepaalt zelf wanneer en met welk speelgoed het wil spelen. Nieuwsgierigheid en zelf iets kunnen vormen de basis voor latere ontwikkeling van speelgedrag. Wanneer je als ouder deze wonderlijke ontdekking van je kind met stille zorg kunt beleven, ben je vervuld van liefde zonder al te veel invloed op het spel. Ook uw kind zal deze liefde ervaren en ook uw kind behoudt zijn of haar eigen spel vermogen.

Maakt speelgoed

kinderen actief of passief in vergelijking met speelgoed? Wanneer een kind materiaal kan onderzoeken en een resultaat krijgt door zelf actie te ondernemen, stimuleert dat de interesses van het kind om verder onderzoek te doen. Het speelgoed maakt je kind actief! Hij onderzoekt de mogelijkheden van het materiaal en van zichzelf. In het spel oefent hij bewegingen en vaardigheden. Zijn mond, handen en voeten zijn betrokken bij het hele lichaam. De hersenen verwerken de spel indrukken op een rustig tempo. Je kind gaat verbanden zien, ontdekt bijvoorbeeld oorzaak en gevolg. Het spel is niet alleen een plezierig en ontspannen moment, maar ook leerrijk.

Fantasie en verbeeldingskracht

Het grootste voorbeeld van speelgoed dat passief maakt is een apparaat zoals een spelcomputer, televisie of tablet. Het kind wordt meegenomen door wat de computer vraagt en zelf hoeft hij niet zoveel meer te doen. Het lichaam en de hersenen kunnen als het ware uitgeschakeld worden. Op het moment dat een kind op een leesapparaat stapt, wordt het verlangen om te entertainen met een voorgeprogrammeerd idee dat het begeleidt sterker dan het verlangen om te entertainen. En dat laatste is nu juist de grootste gave van het kind zijn: fantasie en verbeelding, grenzeloze interesse en nieuwsgierigheid, speels enthousiasme. Het is zonde om dit talent te onderwerpen aan een verslaving aan entertainment buiten zichzelf. Ons doel is om zoveel mogelijk ouders te inspireren om deze kracht te zien en te realiseren, en om een omgeving in onze act te creëren en een ruimte waar de kracht van het spel spontaan kan ontstaan.

De website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring zo goed mogelijk te laten verlopen. Klik hieronder op "Accepteren" als u de voorwaarden accepteert en verder te gaan.
You have successfully subscribed!
This email has been registered